Historia


Klubben

I slutet av 40-talet och början av 50-talet skaffade sig många av grabbarna i Bräcke 98-kubikare. Det var lättviktsmotorcyklar och hade cykelpedaler. Det var till en fördel, vid bensinstopp så kunde man cykla hem.
Snart byggdes cyklarna om och istället för cykelpedaler monterades fotpinnar och fotbroms.

Inspirerade av speedwayen på Sävedalen och Slottskogsvallen fixade grabbarna till en speedwaybana, ca200 meter från husen i Bräcke, ungefär där Bräckemotet är idag.
Banan var speciell, i den ena kurvan gick det nedför och i den andra gick det uppför. Senare blev det också en motorcrossbana där speedwaybanan ingick.

När grabbarna kom för att åka tog man bort ljuddämparna. Eftersom banan låg så nära Bräckehusen så kom det mycket klagomål på det störande ljudet. Ordförande för en villaförening i området ville då att man skulle bilda en klubb och man erbjöd sin hjälp att hitta en lämplig plats för en ny bana.

Hisingens Motorklubb bildades i Bräckegården 1952 och Arne Olofsson valdes till ordförande.

Man lyckades hittade ett litet område i Skarvik där klubben kunde hålla till ungefär på den platsen som speedwayklubben Kaparna senare hade sin Arendalsbana.

Första Banan

Banan kunde tas ta i bruk 1953 och då blev det Vårcross och Höstcross med klubbens egna medlemmar. I Biskopsgården hade vi Vårtrial och Hösttrial.

Man hade också utbyte med Kareby Mk dit medlemmarna kunde samåka med lastbil.

Det tog dock några år innan klubben kunde köra SVEMO tävlingar för HMK. Därför fick vi köra för SMK Göteborg under tiden.

Det blev först 1956 som vi kunde tävla för HMK. Vi hade ett 500cc lag och körde serien och individuella tävlingar. Det blev dock bara ett år för HMK. Banan blev man av med då marken behövdes till annat och det var heller ingen annan bana där man kunde ha tävlingarna. HMK fick samtidigt en ny ordförande som var mer intresserad av trial än av motorcross så en del av motorcrosscrossåkare gick till andra klubbar som Kungsbacka Ma och Älvbygdens Mk.

Stora Holm

Med tiden upphörde klubben och blev mer eller mindre vilande tills Åke Relam tog över i början på 60-talet. Åke var en riktig eldsjäl och var den som fixade att vi fick banan på Stora Holm.

Åke tog också initiativ till två stortävlingar i en grusgrop utanför Lundby nya kyrka 1965 och 1966. Hela svenska eliten i både 250cc och 500cc klassen var med.

När Åke slutade som ordförande tillkom nya eldsjälar som såg till att klubben kunde leva vidare.

År 1979 hade vi en landskamp med Danmark för 50cc. Under 80-talet arrangerade klubben både 125cc SM och 500cc SM samt Junior SM.

Lars Gustafsson

Nyheter via RSS
Levererat av MyClub